5
بسم الله سبزپرچمدست های رنگیکودکانهپاییز کودکروزکودک

آموزش روخوانی قرآن

با سلام

لطفا باتوجه به جدول زیر ونشانه هایی که دلبندتان تاکنون آموزش دیده اندتاپایان آذر ماه، قسمت(ــــَــ) و(ــــُـــ)تمرین شود.

پیامبر مهربانی

اولین قدم برای معرفی دین

حاج آقاپناهیان: اولین حرف مهمی که باید از دین بدانیم، چیست؟/ اولین قدم معرفی دین، قبل از توحید و نبوت و معاد و امامت، شناخت شخصیت حضرت محمد(ص) است/ چرا خیلی از جوان‌ها بخش‌هایی از دین را نمی‌پذیرند؟/ قبل از آموزش نماز به فرزندتان، قصه‌های زندگی پیامبر(ص) را برایش بگویید

قبل از اینکه به فرزندتان نماز یاد بدهید، قصه‌های زندگی پیامبر(ص) را آن‌قدر برایش بگوئید تا شخصیت پیامبر(ص) برایش دلچسب شود، و بعد بگوئید: «پیامبر(ص) این‌طوری نماز می‌خواند...» در این صورت فرزندتان به نماز علاقه‌مند می‌شود؛ این عالمانه‌ترین راه برای ورود و نفوذ در روح بشر است.

اولین اصل یا اولین حرف مهمی که باید از دین بدانیم، چیست؟    

روشی که امروزه اغلب ما، برای آشنایی فرزندان خودمان با دین و معرفی دین به آنها به‌کار می‌بندیم، این است که از آموزش اصول دین(یعنی توحید، نبوت و...) آغاز می‌کنیم، نظام آموزشی ما نیز از همین روش پیروی می‌کند.

  • هرموقع از ما بپرسند «اصول دین چند تا است؟» بنا بر رسم دیرین و آموزش‌های خردسالی‌مان پاسخ می‌دهیم «اصول دین پنج تا است: توحید، عدل، نبوت، امامت، معاد» نمی‌دانم اصول دین چند تا است؛ اما اولین اصل و اولین حرف مهمی که باید از دین بدانیم، نه توحید است، نه عدالت است و نه حتی نبوت است، و نه امامت!

قبل از توحید و نبوت، اول باید خودِ پیامبر(ص) را بشناسید

  • نه اول باید خدا را شناخت، و نه اول باید نبوت را پذیرفت؛ بلکه اول باید آن شخصیت و آن آقایی را بشناسیم که می‌خواهد از خدا حرف بزند. باید بدانیم این آقای نازنینی که می‌خواهد از خدا خبر بدهد چه شخصیت و خصلتهائی دارد؟ قبل از پیامبری ایشان، اول باید خود ایشان، سیره و اخلاقیات ایشان را بشناسیم. شما فرض بگیرید که اصلاً ایشان پیامبر نیستند، بروید خودِ این آدم را بشناسید! وقتی با او ارتباط برقرار کردیم کم‌کم ارتباطمان با حرفهای او هم برقرار خواهد شد.
  • نبوّت را بعد از توحید باید شناخت، امّا خود توحید را بعد از شناختن شخصِ پیامبر اکرم(ص) باید شناخت. حتّی شما قبل از اینکه قرآن کریم را بشناسید یا نماز را بشناسید، باید شخص پیامبر(ص) را بشناسید.

اولین قدم برای معرفی دین، شناخت شخصیت پیامبر(ص) است

  • اولین قدم برای معرفی دین یا اولین قدمی که برای وارد شدن به جرگۀ دین-و حتی اعتقادات دینی- لازم است، شناختن شخص شخیص و نازنین حضرت محمد(ص) است. کسانی که اصول دینشان را هم باور دارند ولی شخص نازنین پیامبر اسلام(ص) را نشناخته‌اند، نمی‌توانند یک ارتباط صحیح و عاشقانه با دین برقرار کنند. حتی شما قبل از اینکه قرآن کریم و نماز را بشناسید، باید شخص پیامبر(ص) را بشناسید.
  • «لَقَدْ کانَ لَکُمْ فی‏ رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»(احزاب/21) او یک اسوه و الگو است! او خودش یک آدم ویژه‌ای است؛ قبل از اینکه «رسول» باشد. شما در بسیاری از داستان‌ها و رمان‌ها که شخصیت‌پردزای می‌کنند، با شخصیت‌ها ارتباط برقرار می‌کنید؛ خُب سعی کنید با این شخصیت ویژه هم ارتباط برقرار کنید.

دو سند برای اینکه اولین قدم در معرفی دین، شناخت پیامبر(ص) است

  • دو تا سند هم برای این مطلب تقدیم کنم؛
  • سند اول: رسول خدا(ص) قبل از معرفی دین و پیامبریِ خود، شخصیت خود را به مردم یادآوری کرد. گفت: من را می‌شناسید؟ تا حالا از من دروغ شنیده‌اید؟ و بعد خدا و دینش را معرفی کرد. (قَالَ أَ رَأَیْتُکُمْ إِنْ‏ أَخْبَرْتُکُمْ‏ أَنَ‏ الْعَدُوَّ مُصْبِحُکُمْ أَوْ مُمْسِیکُمْ مَا کُنْتُمْ‏ تُصَدِّقُونَنِی‏ قَالُوا بَلَى قَالَ فَإِنِّی‏ نَذِیرٌ لَکُمْ بَیْنَ یَدَیْ عَذابٍ شَدِیدٍ»(مناقب آل ابیطالب/1/46)
  • سند دوم: در نامۀ 31 نهج‌البلاغه که اولین و مهمترین نامۀ مکتوب به جوانانی است که حضرت محمد(ص) را ندیدند، امیرالمؤمنین(ع) اول دربارۀ شخص پیامبر(ص) برای جوان صحبت می‌کند، بعداً دربارۀ خدا و دین و سایر معارف دینی صحبت می‌کند(وَ اعْلَمْ یَا بُنَیَّ أَنَّ أَحَداً لَمْ یُنْبِئْ عَنِ اللَّهِ سُبْحَانَهُ کَمَا أَنْبَأَ عَنْهُ الرَّسُولُ ص فَارْضَ بِهِ رَائِداً وَ إِلَى النَّجَاةِ قَائِدا ؛ نهج‌البلاغه/نامه 31)

قبل از آموزش نماز به فرزندتان، قصه‌های زندگی پیامبر(ص) را برایش بگویید/ عالمانه‌ترین راه معرفی دین این نیست که از توحید شروع کنید!

  • قبل از اینکه به فرزندتان نماز یاد بدهید، قصه‌های زندگی پیامبر(ص) را آن‌قدر برایش بگوئید تا از پیامبر(ص) خوشش بیاید و شخصیت پیامبر(ص) برایش دلچسب شود، و بعد بگوئید: «حضرت محمد(ص) این‌طوری نماز می‌خواند...» در این صورت فرزندتان به نماز علاقه‌مند می‌شود؛ این راه نفوذ در انسان است، این عالمانه‌ترین راه برای ورود و نفوذ در روح بشر است. فکر نکنید عالمانه‌ترین راه این است که از توحید شروع کنید. ما فقط با اندیشه‌ها کار نداریم؛ ما با تمام روح انسان کار داریم.
  • اگر کسی فوق‌العاده برای شما عزیز باشد، و شما عقل و صفای باطن و مهربانیِ او را فوق‌العاده قبول داشته باشی و بدانی که هیچ‌وقت نامردی نمی‌کند، همیشه باصفا و بامحبت است و فوق‌العاده به شما مهربان است، یک آدم «تو دل برو» و دوست‌داشتنی، که صدایش هم قشنگ باشد، دیدنش هم لذت‌بخش باشد، اگر چنین آدمی با شما رفیق باشد، و یک‌روز از شما یک کلمۀ کوتاه درخواست کند، از او قبول نمی‌کنید؟!

چرا خیلی از جوان‌ها بخش‌هایی از دین را نمی‌پذیرند؟

  • جوان‌ها! من خیلی راحت به شما بگویم: می‌دانید چرا خیلی از جوانهای ما یک بخش‌هائی از دین را قبول نمی‌کنند؟ چون حضرت محمد(ص) را نمی‌شناسند. رفته‌اند «اصول دین چند تا است؟» را خوانده‌اند و استدلال شنیده‌اند که «خدا یکی است!» استدلال شنیده‌اند که «خدا، پیامبری فرستاده...» استدلال شنیده‌اند که «پیامبر جانشینی دارد به نام امام...» استدلال شنیده‌اند که «معاد هست....» اما هیچ‌کدام از اینها زیاد دردی را دوا نمی‌کند!

سیرۀ نبوی غیر از تاریخ اسلام است/ مطالعۀ تاریخ اسلام قبل از «سیرۀ نبوی» ضرر دارد!

  • هر درس دینیِ دیگری قبل ازسیره نبوی خوانده‌اید اشتباه خوانده‌اید! آیا سیرۀ نبوی یعنی خواندن تاریخ اسلام؟ خیر، سیرۀ نبوی غیر از تاریخ اسلام است. اتفاقاً یکی از درس‌هائی که اگر کسی قبل از سیرۀ نبوی بخواند، به شدت ضرر دارد «تاریخ اسلام» است؛ چون در تایخ اسلام می‌خوانی: «یک مردی فریاد زد، شکنجه شد، جنگید، مقاومت کرد، گرسنگی کشید، پیروز شد، و شهری در مدینه بنا کرد...» اما این مرد کیست؟ شخصیت او چگونه است؟ وقتی تو با این مرد ارتباط برقرار نکنی، جنگیدنِ او برایت چه مزه‌ای دارد؟! در این صورت مطالعۀ جنگ‌های او حتی می‌تواند ضرر هم داشته باشد.
  • اگر شخص پیامبر(ص) در دل ما قرار بگیرد، نفوذ سخت‌ترین دستورات دینی- در دلِ ما- به‌شدت سهل خواهد شد. هر موقع دیدید دینداری برایتان سخت است، معنویت برایتان حال نمی‌دهد، خدا برایتان عزیز و محترم و دلبر نیست، یا مسألۀ معاد در چشمتان حقیر است، بدانید که باید بروید کتاب سیرۀ نبوی را بخوانید. یکی از این کتابها «کتاب سنن‌النبی» علامۀ طباطبایی(ره) است.

زیباسازی دفاتر

تشکر

تشکر ازهمه ی مادران که برای فرزندان خود وقت میگذارند

وقرآن و آیات واحادیث وشعرسوره هاوشعرهای آخرکتابچه رابادلبند خود تمرین و دوره می نمایند..

پازل

پازل ها یا جورچین ها همیشه یکی از بهترین سرگرمی ها برای کودکان و حتی بزرگسالان محسوب می‌شوند؛ همچنین علاوه بر سرگرمی، به تقویت قدرت حل مسئله و حافظه فضایی کودک نیز کمک شایانی می‌کنند. یک کودک در دوران کودکی مدام در حال توسعه و یادگیری است. هنگامی که کودک در حال کنجکاویست یا چیزهای جدیدی می‌سازد، مغز فعالیت بیشتری داشته و موجب افزایش قدرت خلاقیت و یادگیری او می‌شود. در این مطلب از سایت با آموزگار کاربرگ و آموزش ساخت پازل برای کودکان در خانه با انواع تصاویر موجود در مجلات ، کتاب ها و روزنامه ها فراهم شده است.

نحوه استفاده از کاربرگ و آموزش ساخت پازل برای کودکان در خانه

در این کاربرگ ۴ تصویر زیبای رنگی همراه با حالت سیاه و سفید آن برای پرینت با دستگاهای پرینتر رنگی و سیاه سفید خانگی آماده شده است. اگر به هر یک از این تصاویر دقت کنید هر یک با خطوطی سیاه به قطعات مختلفی تقسم شده اند. این تصاویر را چاپ کنید و در اختیار بچه ها قرار دهید تا به خوبی به آنها نگاه کنند و تصاویر را برای شما توصیف کنند.
سپس هر یک از تصاویر را از محل خطوط مشکی با قیچی برش بزنید. توجه داشته باشید با توجه به سن کودک خود، با در اختیار گذاشتن یک قیچی کاغذ بر به کودکان، می توانید انجام این کار را به خود بچه ها بسپارید.
پس از برش هر یک از تصاویر با در اختیار گذاشتن قطعات هر تصویر از بچه ها بخواهید تا پازل را حل کنند و آن را به شکل اولیه در بیاورند.

آموزش ساخت پازل برای کودکان در خانه

حالا وقت آن رسیده به سراغ مجلات ، کتاب ها و روزنامه های باطله در خانه بروید و تصاویر آنها را به راحتی به انواع پازل تبدیل کنید. هر یک از تصاویر را جدا کرده و با یک مداد و یا ماژیک همانند کاربرگ های زیر به قطعات مختلف تقسیم کنید. دقت داشته باشید که تعداد قطعات به منظور سختی و آسانی پازل با توجه به سن بچه ها می تواند کم و زیاد شود. سپس همانند آموزش بالا انواع پازل را آماده و در اختیار بچه ها قرار دهید.
تصاویر کاربرگ پازل برای کودکان





برخی از فواید و اثرات مثبت پازل برای کودکان

۱ ـموجب پرورش دقت در بینایی کودک می شود.

۲- تشخیص فرم، رنگ، اندازه و شکل های مختلف

۳-  موجب پرورش دقت و حافظه در کودک می گردد.

۴- کودک با مفهوم جز و کل آشنا می شود و یاد می گیرد اجزا هستند که شکل اصلی را تشکیل می دهند.

۵- کودک ضمن بازی یاد می گیرد که هر یک از قطعات پازل جزئی از تصویر است و با نبودن هر قطعه تصویر ناقص خواهد بود.

۶- کودک، برای کامل کردن طرح، مجبور است رنگ ها و طرح اصلی پازل را در خاطر داشته باشد و جهت خطوط را دنبال کند. مهارت در این کار به یادگیری خواندن و نوشتن کمک می کند.

۷- مهارت در این مرحله به قوای ذهنی کودک برای ارتباط اجزای یک موضوع و پروراندن آن برای یافتن کل موضوع کمک می کند.

۸- برای یادگیری مفاهیم مکان، اندازه و اشکال هندسی مؤثر و مفید است.

۹- تقویت حرکات ظریف دست و تطابق چشم و دست.

۱۰- تقویت و پروش حافظه و استدلال دیداری.

۱۱- توجه کودک را جلب می کند و باعث رشد مهارت های شناختی او می شود.

۱۲- اعتماد به نفس و احساس رضایت درونی کودک پس از تکمیل یک پازل (به شرطی که پازل متناسب با سن کودک باشد) پرورش داده می شود.

تهیه و تنظیم : گروه با آموزگار

کاربرگ های ماز

بازی مازکاربردهای زیادی در پرورش توانمندی‌های ذهنی کودکان دارند. و یکی از بازی‌های فکری و سرگرمی‌های خوبی است که می‌تواند بسیاری از مهارت‌های کودکان را تقویت و پرورش دهد.

برخی از فواید و اثرات کاربردهای ماز در تقویت فرایندهای ذهنی کودکان:

۱ ـ تقویت و پرورش مهارت دیداری ـ حرکتی در کودکان؛ هماهنگی چشم و دست؛ یکپارچه سازی دیداری – حرکتی

۲ ـ تقویت دقت و توجه در کودکان

۳ ـ افزایش تمرکز کودکان

۴ ـ تقویت مهارت‌های حرکتی و ریز و درشت دست

۵ ـ جدا کردن بچه‌ها از کامپیوتر و تلویزیون

۶ ـ یک سرگرمی خوب جهت ساماندهی اوقات فراغت کودک

۷ ـ تقویت مهارت مسیر یابی و هوش مکانی کودکان

۸ ـ بهبود مشکلات نارسانویسی و کند نویسی در کودکان

۹ ـ شناسایی و تقویت جهت یابی

۱۰ ـ ایجاد اعتماد به نفس با کسب موفقیت در حل ماز

۱۱ ـ روشی درمانی برای کودکانی که در توجه و تمرکز مشکل دارند.

۱۲ ـ یک نوع بازی فکری لذّت بخش

۱۳ ـ بهبود حواس پرتی

۱۴ ـ افزایش توانمندی‌های ذهنی کودکان و تقویت هوش انان

۱۵ ـ تقویت ماهیچه‌های دست، قدرت و تعادل آن

۱۶ ـ تقویت مهارت حل مساله و تفکر

۱۷ ـ تقویت حافظه فعال و کوتاه مدت در کودکان SLD (نشان دادن مسیر حرکت و پنهان کردن آن از دید کودک، به یادآوردن مسیر و حرکت مطابق این یادآوری)

۱۸ ـ افزایش سرعت عمل کودک (با محاسبهٔ زمان و دادن امتیاز به کودک در صورت بهبود زمان حرکت در ماز)

۱۹ ـ تقویت سرعت پردازش، برنامه‌ریزی، تصمیم‌گیری و اقدام در کودکان

۲۰ ـ و در نهایت با پرورش و تقویت مهارت‌های فوق کودک دریادگیری مواد درسی و مهارت املانویسی، خواندن و ریاضی رشد خواهد یافت

بازی توالی وترتیب

گل کاری

بازی ترتیب و توالی گل کاری

بازی یکی از راه‌هایی است که کودکان یاد بگیرند و بفهمند که وقایع اغلب طبق نظم معین اتفاق می‌افتند؛ مثلاً قبل از اینکه کودک به بازی با اسباب‌بازی می‌پردازد، کارهای وانمودی و تجسمی گذاشتن کتری روی اجاق برای جوشاندن آب و ریختن آن داخل فنجان را انجام می‌دهد.

بازی توانایی کارهایی را که به هدف معینی منجر می‌شود، آموزش می‌دهد. کودکان با آموختن اینکه وقایع مرتبط با هم به صورت پی در پی رخ می‌دهند، می‌توانند حتی درک دقیق‌تری از علت رخ دادن حوادث نیز کسب کنند. وقایع مختلفی که در زندگی روزانه رخ می‌دهند، در خانه یا در طبیعت یا زندگی اجتماعی، همگی می‌توانند موضوعاتی باشند که هدف اصلی بازی قرار گیرند.

چند نمونه برای بازی ترتیب و توالی

  •  بعد از ذوب شدن برف‌ها، گل‌ها می‌شکفند و پرندگان شروع به ساختن لانه می‌کنند.
  • مامان و بابا و خواهر و برادرهای بزرگ معمولاً پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها در خانه می‌مانند و برای کار یا مدرسه از خانه نمی‌روند.
  • قبل از اینکه برای میهمانان چای بیاوریم، باید آب را بجوشانیم و صبر کنیم تا دم بکشد.

بازیی‌های این چنینی مانند بازی ترتیب و توالی کوه نوردی به کودک کمک می‌کنند تا فرآیند توالی رخدادها را کشف کنند. این امر موجب آگاهی از پیامدهای رخدادها و رفتارها می‌شود و در مهارت حل مسأله و استدلال کودک مؤثر است.

بازی ترتیب و توالی گل کاری

  • از کودک بخواهید با دقت به تصاویر نگاه کند.
  • از او بخواهید ترتیب کاشت دانه گل در گلدان وبالا رفتن از کوه را با چوب خط مشخص کند.بازی ترتیب و توالی کوه نوردی

بازی های آموزشی 2

بازی های آموزشی 1

بازی آموزش اعداد